Planeta Integracji

Okres realizacji: 01.01.2025 – 30.05.2025
Realizator: Szkoła Podstawowa nr 184 w Łodzi
Źródło finansowania: Darowizna z programu Reklama Dzieciom nr 54/XXXI/TVP/RD/23
Tytuł projektu: „Planeta Integracji”

PLANETA INTEGRACJI – terapeutyczna przestrzeń wsparcia i rozwoju

Z radością informujemy, że w roku szkolnym 2024/2025 w Szkole Podstawowej nr 184 w Łodzi zrealizowaliśmy autorski projekt „Planeta Integracji” – kompleksowy program terapeutyczny dla uczniów klas I–III z trudnościami w przetwarzaniu sensorycznym. Projekt został w całości sfinansowany dzięki darowiźnie z akcji „Reklama Dzieciom” oraz wkładowi własnemu szkoły.

Program objął 20 dzieci w wieku 7–10 lat. Wszystkie założenia projektu zostały w pełni zrealizowane – dzięki ogromnemu zaangażowaniu kadry.

W nowo powstałej sali terapeutycznej „Planeta Integracji”, w komfortowym i bezpiecznym środowisku, prowadzone były zajęcia z zakresu:

  • integracji sensorycznej (SI),
  • terapii ręki i małej motoryki,
  • ćwiczeń koordynacyjnych i ruchowych,
  • treningów pamięci i koncentracji z użyciem mnemotechnik.

Dzieci pracowały indywidualnie lub w parach, z wykorzystaniem dynamicznego sprzętu: huśtawek terapeutycznych, podwieszanych platform, hamaków, deskorolek i wielu specjalistycznych pomocy.

Przed rozpoczęciem zajęć każde dziecko przeszło diagnozę sensomotoryczną, przeprowadzoną przez pedagoga specjalnego oraz terapeutę SI. Na jej podstawie opracowano indywidualne programy terapeutyczne, zgodne z potrzebami dziecka. W sumie przeprowadzono 150 godzin zajęć terapeutycznych.

Zespół prowadzący zajęcia liczył czterech doświadczonych terapeutów.

Co dała dzieciom „Planeta Integracji”?

Z relacji dzieci i rodziców wiemy, że:

  • dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach, nie chciały z nich wychodzić,
  • z radością opowiadały o ćwiczeniach i własnych sukcesach,
  • wzmocniły koordynację, sprawność ruchową i manualną,
  • łatwiej się koncentrują, szybciej zapamiętują i lepiej radzą sobie z emocjami,
  • zaczęły wierzyć w siebie i swoje możliwości.

Rodzice podkreślali pozytywne zmiany w zachowaniu dzieci – większy spokój, lepsze radzenie sobie ze stresem, poprawę relacji społecznych, a także wzrost samodzielności.

Dla wielu dzieci był to pierwszy krok do wyrównania szans edukacyjnych i odnalezienia swojego miejsca w grupie rówieśniczej.

Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tej przestrzeni – miejsca, które odmieniło codzienność wielu dzieci i ich rodzin. Razem budujemy szkołę, która wspiera, rozumie i rozwija.